Accu

Overzicht E-fietsspecialist assortiment

 
Beschrijving Bidon
2 jaar garantie
Frame accu
2 jaar garantie
Basic accu (1201)
2 jaar garantie
Veldia Extended Life accu
3 jaar garantie
Veldia Long Life accu
5 jaar garantie
Capaciteit 240  Wh 400 Wh (11Ah)
575 Wh (16Ah)
400 Wh (11Ah)
575 Wh (16Ah)
470 Wh (13Ah)
562 Wh (15,6 Ah)
634 Wh (17,5 Ah)
720 Wh (20 Ah)
522 Wh (14,5 Ah)
626 Wh (17,4 Ah)
756 Wh (21 Ah)
Garantie 2 jaar 2 jaar 2 jaar 3 jaar 5 jaar
Laad cycli 600 600 600 600 > 1000
Revisie (cellen vervangen) Niet rendabel Niet rendabel Niet rendabel Ja Ja
History uitleesbaar Nee Nee Nee Ja Ja
Voltage 36V 36V 36V 36V 36V
Gewicht .. .. 3,2 kg 3,2 – 3,6 kg 3,2 – 3,6 kg
Afmeting (LxBxH) 315 x 80 x 80 mm 365 x 90 x 95 mm 370 x 160 x 50 mm 370 x 160 x 50 mm 370 x 160 x 50 mm
Kleur Zilver Zwart Zilver en zwart Zilver en zwart Zilver en zwart
Achterlicht Geen achterlicht Geen achterlicht Geïntegreerd achterlicht
met 2 stuks AA
penlight baterijen
Geïntegreerd LED achterlicht
Aan/uit via display.
Stroom uit accu.
Geïntegreerd LED achterlicht
Aan/uit via display.
Stroom uit accu.

Algemeen

De eerste E-bikes waren uitgerust met de goedkope zware loodaccu (auto accu). Daarna volgden de oplaadbare Nikkel-Cadmium (NiCd) en Nikkel-metaalhydride (NiMh) batterijen. De huidige nieuwe elektrisch fietsen worden geleverd met een Li-ion accu.

Verschil tussen accu’s

De frame accu’s en de 1201 design bagagedrageraccu (comfort pakket) zijn bestaande ontwerpen. De Veldia accu (Luxe en Excellent pakket) is een “eigen ontwikkelde “Veldia” accu . De Veldia accu heeft volgende voordelen:
– Ruimte om 60 cellen te plaatsen (1201 design = max 50 cellen). Waardoor een capaciteit tot 20 ah (720Wh) mogelijk is
– Betere temperatuur beheersing waardoor de levensduur verlengt wordt en de veiligheid toeneemt.
– Modulaire ombouw, waardoor Refurbishen eenvoudiger en goedkoper is
– Mooi, plat design met ingebouwde achterlicht (aan-uit via display)
– Betere gewichtsverdeling en licht van gewicht

Het verschil tussen het Luxe (EL accu) en Excellent (LL accu) pakket is de BMS (Batterij Management System) in de accu.
De BMS in de LongLife (LL) accu heeft een zeer geavanceerde oplaadtechniek. Standaard wordt de accu geladen op 85%. Als consument heeft u de keuze om te 100% te laden. Wanneer een accu altijd op 85% geladen wordt, dan wordt de levensduur van de accu met factor 3 tot 4 verlengt.

Temperatuur

De gebruiks- en bewaartemperatuur van een Li-ion accu ligt tussen -20 en +60 ˚C. In ons Nederlandse klimaat hoeft U zich over de temperatuur dus geen zorgen te maken. Indien de accu langere tijd niet wordt gebruikt, kan de levensduur worden verlengd door de accu tussen 0 en 10 graden te bewaren.

Het opladen van de accu mag nooit onder de 0 graden. En opladen boven 30 graden wordt niet aanbevolen. De BMS in de LL accu zorgt ervoor da het laden niet verkeerd kan gaan. Onder 0 graden zal de accu niet geladen worden en bij hoge temperaturen neemt het vermogen af en gaat het laden langzamer. Dit is ter bescherming van de accu. Bij alle andere accu’s kun je de cellen beschadigen door onder 0 graden (en hoge temperaturen) te laden.

Leeg rijden of niet?

De Li-ion batterij heeft (in tegentelling tot NiCd en NiMh) geen last van het memory effect. Het is daarom niet nodig om de batterij steeds leeg te rijden. Het oplaadproces vormt de zwaarste belasting (slijtage) voor de accu. Als de fiets voor korte stukken gebruikt wordt is het daarom voor de levensduur voordeliger, niet iedere keer vol te laden. Doe dit alleen als een langere rit gepland staat.

Oplaad duur

Met een 2 Ampère lader duurt het laden van een 11 Ah accu een kleine 6 uur. Als de accu aan de lader ligt, geeft een rode LED aan dat de accu geladen wordt. Als de LED groen is geworden moet de accu van de lader afgekoppeld worden. Langdurig door laden verkort de levensduur. Behalve bij de LL accu, deze mag je altijd aan de lader laten zitten, de geavanceerde BMS heeft een slim balanceer proces, waardoor doorladen geen extra slijtage veroorzaakt.

Actieradius accu

De afstand die met een volle accu afgelegd kan worden wordt ook wel de actieradius genoemd. De actieradius is in eerste instantie afhankelijk van de accu capaciteit, maar de rij omstandigheden zoals stand trapondersteuning, windkracht, wegdek en gewicht spelen ook een belangrijke rol. Met een accu van 10 Ah kunt u ongeveer 70 km afleggen.

De levensduur van de accu

De belangrijkste slijtagefactor van de E-bike accu is het oplaad proces. In de regel wordt aangegeven dat de Li-ion ca 600 maal opgeladen kan worden. Er zijn echter diverse redenen te noemen die tot een accuprobleem kunnen leiden:

  • Mechanische storing
  • Onbalans
  • Veroudering

Mechanische storing
In de accu zitten ca 50 cellen die aan elkaar gelast of gesoldeerd zitten. Verder zit in de accu een BMS, zekering en aan/uit-schakelaar. Het komt niet vaak voor, maar al deze onderdelen kunnen voor een storing zorgen door bijv. en las breuk. In de regel is een dergelijke storing geen einde levensduur, maar kan door ons gerepareerd worden.

Onbalans
De BMS bewaakt de spanning van de afzonderlijke cellen. Als bij het ontladen één van de cellen de minimale waarde (tussen 30 en 31 volt) heeft bereikt schakelt de BMS de accu af. Als door onbalans een cel veel sneller leeg is dan de anderen, schakelt de accu veel te vroeg af, de capaciteit is dan opeens veel lager. Op het eind van iedere oplaadbeurt vindt een geringe mate van balancering plaats. Soms is de balancering niet voldoende en kan de accu uit balans raken. Wij kunnen in sommige gevallen (geleidelijke verslechtering) de accu opnieuw balanceren, en daarmee de levensduur aanzienlijk verlengen. Als de onbalans is ontstaan door dat een cel defect is geraakt helpt balanceren niet meer.

Op het punt van onbalans onderscheid de LifePo4 accu zich duidelijk van de andere Li-ion accu’s. Als een oudere accu uit balans is, is vaak een cel stuk. Bij de LFP accu is dit niet het geval, omdat de cellen veel beter bestand zijn tegen diepontlading en overlading. Bij LFP is de kan op herstel na balancering het grootst. Bij de Li-Polymeer is dit omgekeerd, dit type is het meest gevoelig voor diepontlading.

Veroudering
Aan veroudering (afname in capaciteit) is niet te ontkomen. Ook als een accu weinig gebruikt wordt zal deze verouderen. Het opladen is echter de zwaarste belasting. Omdat bij E-bike accu`s het oplaadproces steeds tot 100% wordt uitgevoerd (nodig voor balancering), is na ca 600 oplaad beurten (m.u.v. LifePo4) de capaciteit gedaald tot onder 60%, de accu is dan aan zijn einde.