Levensduur accu

De eerste ontwikkeling op het gebied van oplaadbare batterijen waren de NiCd en NiMh batterijen. De nieuwste en meest gebruikte batterij is momenteel de li-ion. De cellen hebben een hogere spanning dan NiMh of NiCd. Voor dezelfde spanning heb je minder cellen nodig. Of je hebt meer energie bij een gelijke omvang van de batterij. Li-ion batterijen hebben geen last van het memory-effect en een zeer geringe zelfontlading.

De capaciteit van de Li-ion is zeer constant. Dit betekend dat de accu krachtig is wanneer deze vol is maar ook krachtig blijft wanneer de accu leeg raakt totdat de accu volledig leeg is. De nominale cel spanning van de lithium batterijen ligt tussen 3,2 en 3,7 volt. Een accupack is opgebouwd uit een serie/parallel schakeling van een groter aantal batterijen.

Een nadeel van de accu is dat hij slecht bestand is tegen diepontlading. Er is daarom een regelsysteem (BMS, batterij management system) aan de accu gekoppeld die diepontlading voorkomt.

Tabel Overzicht type batterijen voor E-bikes

Type accu Prijs Vermogen Wh/kg Levensduur (ontladingen)
NiMh Laag 30–80 300x
Li-Ncm Gemiddeld 100 -160 600x
Li-Polymeer hoog 150 – 200 800x
LiFePo4 hoog 90-110 >1500

Er zijn drie factoren die een rol spelen in de levensduur van de accu:

  • Herlaadcycli: Het laden en ontladen kan niet eindeloos herhaald worden maar is begrensd. Dit effect leidt niet tot een abrupt einde, maar er ontstaat een langzame afname van de oorspronkelijke capaciteit. De snelheid van achteruitgang in capaciteit is sterk afhankelijk van het type batterij. De LiFePO4 is op dit moment de batterij die het hoogste scoort.
  • Veroudering of chemisch verval: Ook als de accu niet gebruikt wordt neemt door veroudering de capaciteit in de tijd langzaam af. Door de accu regelmatig bij te laden, ook als de accu niet gebruikt wordt, kan de veroudering beperkt worden.
  • Stuk gaan: Het voortijdig stuk gaan van de accu is vaak het gevolg van diepontlading. Diep ontlading is voor de meeste Lithium batterijen zeer schadelijk. In de Lithium-accu-pack zit daarom een stukje elektronica, de BMS, die de accu beschermt tegen te verre ontlading. De accu wordt bij het bereiken van een ingestelde minimumspanning afgeschakeld. Het probleem van stuk gaan door diepontlading is meestal het gevolg van te lange stilstand. Door zelfontlading, wat bij alle accu`s in mee of mindere mate optreedt daalt, de spanning langzaam in de tijd. Als een accu een hele winter weggezet wordt zonder bij te laden is de kans heel groot, dat de spanning onder de grenswaarde gedaald is. Het wordt daarom aangeraden de accu, als de fiets langere tijd niet gebruikt wordt, toch minimaal eenmaal in de 2 maanden volledig op te laden.